sâmbătă, 12 ianuarie 2008

Making ABA: the perspective of a manager

Am vazut in ultimii doi ani mai multe anunturi gen...salvati-l pe X, are nevoie de "n" de mii de euro ca sa faca ABA cu consultant international...din pacate cele "n" mii de euro, chiar atunci cind se reuseste sa se stringa, nu rezolva problema.
Ceea ce nu am vazut pina acum scris si precizat nicaieri este ca a face ABA inseamna a conduce o mica organizatie...a face un ONG la tine acasa cu scopul de a recupera copilul si de a-l conduce. Cu alte cuvinte sa te apuci sa faci ABA inseamna sa ai abilitati manageriale si pedagogice in acelasi timp: abilitati pedagogice ca sa intelegi ce urmareste terapia, care este logica ei - si abilitati manageriale ca sa conduci echipa respectiva. Nu trebuie ca aceste abilitati sa fie oficiale, certificate undeva; eu nu stiam ca le am si le-am descoperit in cursul desfasurarii evenimentelor. Insa fara asta e limpede ca nu se poate! Exista familii (am vazut unele si am auzit de altele) care ar da oricit de multi bani cu conditia sa fie altii cei care se ocupa de copil...familiile acestea au mari sanse sa nu reuseasca. Pentru ca, din ceea ce vad eu la lucru, fetele (in general tutorii sunt fete) pot fi foarte bine intentionate si sa aiba ceva experienta insa pina la urma nu pot veghea continuu la indeplinirea misiunii echipei ...numai "managerul" (parintele) poate sa o faca. In al doilea rind, ca sa lucreze bine, tutorii au nevoie de instruire permanenta/motivare/feedback pentru activitate...termenul "coaching" e cel mai potrivit pentru a descrie relatia. Exista si varianta in care coordonatorul roman are acest rol...multi coordonatori reusesc sa faca acest lucru chiar daca nu sunt prezenti decit odata pe saptamina. Insa parintele trebuie chiar si in acel caz sa fie prezent si extrem de bine informat despre obiectivele curente ale terapiei altfel lucrurile o pot lua razna.
Iar in ceea ce priveste echipele care lucreaza cu consultant international... situatia e si mai apropiata de ce am spus mai sus. Unele familii care intentioneaza sa faca ABA cu consultant international isi imagineaza ca daca platesc banii respectivi, sume frumoase, se vor rezolva toate problemele de la sine...insa nu este deloc asa. Tot echipa condusa de parinte trebuie sa rezolve problemele concrete ...consultantul doar orienteaza echipa, da solutii la problemele mai dificile, are o viziune de ansamblu asupra programelor, insa de implementat tot echipa le implementeaza...

Niciun comentariu: