joi, 3 ianuarie 2008

Characters in the story

(Ne-am intors, deja incepe sa se intunece. Azi a fost una din putinele zile in care Bucurestiul arata ca un oras de vis...e romantic si foarte curat. Nu am reusit sa fac un om de zapada pentru ca era prea inalta zapada peste tot, dar am gasit unul facut in parc - unul mic, cu bombonele in loc de ochi si gura si o crenguta in loc de nas - si i l-am "predat" lui M., cred ca a retinut insa era foarte ocupat sa se arunce in zapada ca in valurile marii...am mers si la un tobogan la care cadea direct in zapada si a fost palpitant, mai erau citiva copii pe care ii imita cu fidelitate in tot ce faceau. Am revenit dupa o excursie la supermarket cu el foarte vorbaret - el vorbeste cu cuvinte disparate, nu face propozitii in mod spontan-insa in mod sigur are nevoie de excursii si de noutati ca peisajul de azi: si-a amintit ca acum doua saptamini am fost cu telecabina sus pe munte si cind intram in casa mi-a spus numele supermarketului la care tocmai fusesem.)

Revenind... povestea are citeva personaje de prim plan: in afara de M.(6 ani si jumatate) si de mine (mama lui, coordonator al echipei) mai sunt cei trei tutori ABA (Sa la spunem No 2, No 3, No 4) cu care M lucreaza 34 de ore pe saptamina intr-un sistem intensiv care urmareste recuperarea lui in proportie cit mai mare. Nu am inceput cu No 1 pentru ca No 1 este cel mai vechi tutore, care si-a dat licenta asta-vara in Psihologie si s-a retras din echipa noastra pentru un job in alt domeniu. No1 (Scorpion) l-a ajutat foarte mult pe M. sa vorbeasca - daca nu ar fi fost intuitia si consecventa ei probabil ca M. ar fi ramas nonverbal si prin urmare infirm fara drept de apel pentru toata viata. Acum, putem spera sa ne fie mai bine si sa treaca mai neobservat in societatea aceasta dura in care nu ai voie sa fii altfel .
No2 a devenit, dupa plecarea lui No 1, cea mai veche membra din echipa noastra (acum a depasit un an vechime) si totodata cea care a cistigat cea mai multa experienta. Este si ea studenta la o facultate de psihologie si in vara isi va da licenta. Este Leu, are o minte analitica si foarte bine organizata care ii permite sa faca repede programe si desfasuratoare si sa integreze repede programele cu cunostintele anterioare. De asemenea este capabila sa gindeasca singura modalitati de predare, ii dau doar descrierea generala a programului si itemii de lucrat la inceputul saptaminii. Curios ca, daca as fi facut un clasament cu un an in urma, ea ar fi fost pe ultimul loc - pentru ca acum un an jocul din pauzele de program era foarte important iar ea nu a fost deloc centrata pe joc, mai precis in pauze il lasa liber sa faca orice vrea si nu il intreba absolut nimic.
No3 are si ea o vechime destul de mare insa isi pregateste lucrarea de licenta si a vrut o reducere de program. Pina in toamna 2007 a fost un membru foarte important al echipei pentru ca este "prietena" lui M. cea in care are el increderea cea mai mare si o considera tovarasa lui de joaca - fapt pe care l-am observat de la inceput si i-am destinat un rol special - sa faca generalizare (adica trecerea programelor obisnuite in mediu). Ca influenta in dezvoltarea lui M., a avut un rol foarte important in dezvoltarea coperarii, interactiunii si jocului simbolic. Din toamna insa a avut mai putine resurse...acum el s-a plictisit de stilul vechi de joc insa nu o ajuta intuitia prea mult sa se adapteze la noul nivel la care e el acum (foarte diferit de iarna 2006). Ea are insa un loc important in inimioara lui si ar trebui sa ramina in echipa chiar si in momentul in care rolul ei ar deveni pur simbolic. Este interesant ca desi este tot Leu (la o zi diferenta de No2) relatia ei cu M a fost de o cu totul alta factura - are capacitate mai redusa de analiza si sinteza insa are capacitate de a relationa cu un copil cu resurse limitate de comunicare.
No4, studenta la psihologie anul I la o universitate particulara, este cea mai noua membra a echipei si pentru mine "pe ultimul loc" in momentul de fata. Nu m-as lega neaparat de greselile de predare pe care le face pentru ca ABA este foarte specifica si nu se invata din carti ci numai din practica. Nu m-as lega nici de superficialitatea cu care trateaza observatiile si amanuntele tehnice, pentru ca imi dau seama ca la virsta lor nu pot intelege complet de ce este un anumit lucru important intr-o terapie. Insa m-as lega de starea ei de spirit. Din cite inteleg eu (pentru ca eu, ca si coordonator al unei echipe care vrind nevrind trebuie sa aiba rezultate cit se poate de bune, trebuie sa "citesc oamenii" din punct de vedere psihologic si sa gasesc cai de comunicare cu ei pentru a-i motiva in munca aceasta delicata) ea si-a dorit sa fie tutore ABA ca sa aiba un copil prezent in viata ei - pentru ca este obisnuita cu copii mici in familie iar plecarea din orasul natal a rupt-o de ei. Insa cred ca trateaza lucrurile superficial - nu are acea concentrare si responsabilitate pe care o aveau toate celelalte despre care am vorbit mai sus. Pentru ea recuperarea lui M nu este o problema importanta in viata ei. Poate ca exagerez si are doar nevoie de timp insa am avut mare dreptate cind m-am asteptat de la inceput la probleme; ea este Sagetator si in consecinta extrem de duala - spune ca tine si face ca ea...nu iti comunica din timp ce are de gind sa faca, ceea ce pentru un manager poate fi foarte daunator.

Mai sunt inca vreo citeva personaje episodice si palide pe fundal.. anume lumea autismului. Mamele care incearca (si unele reusesc) sa isi recupereze copiii si copiii lor, aflati in stadii diverse, tutorii lor fosti si actuali, coordonatorii romani (neoficiali toti - nu exista in Romania un sistem de certificare ABA, totul se desfasoara pe cale informala), medicii din domeniu, terapeutii de alte tipuri - psihologi, logopezi, kinetoterapeuti...o lume complicata si inchisa, despre care exista o multime de idei false. Dar despre asta, in postul urmator.

Niciun comentariu: