sâmbătă, 26 ianuarie 2008

Disruptive behaviors and ways of correction

Noutatile de saptamina aceasta nu sunt bune din pacate...am avut un comportament nedorit la gradinita care nu a fost tratat adecvat si s-a extins...mai precis, a inceput sa impinga copii si probabil l-a distrat sa vada ca obtine atentie, toata lumea se uita la el, adultii se intrerup si se agita, probabil are o senzatie de putere asupra celorlalti care i se pare interesanta. La gradinita el merge fara shadow pentru ca asa sunt conditiile, asa ca nu pot sa intervin deloc asupra reactiilor de acolo fata de comportamentul nedorit. De exemplu am vazut inainte de Anul Nou ca i se aplica Time Out pe hol insa holul nu este un loc neplacut...acolo de obicei mai sunt alte persoane care discuta, copii de la alte grupe sau fratii mai mici ai copiilor, e un loc luminat si agreabil...pentru un copil plictisit poate fi o recompensa si nu o pedeapsa.
Asadar saptamina asta ne-am trezit cu comportamentul extins asupra tutorilor dar numai cind suntem mai multe persoane in casa...se transforma imediat cum intra tutorele pe usa intr-un monstrulet care loveste non-stop...e pus in time out pentru o durata determinata (i se spune motivul si cit va sta acolo) ...apoi iar iese, iar loveste, iar e trimis la loc...si asa tine pe toata durata pregatirii materialelor.
Time out-ul se face pe holul de la intrarea apartamentului care de data asta nu este agreabil (este mic si intunecos, fara posibilitati de distractie) ar trebui sa dea rezultate in timp dar este foarte obositor pentru ca are doua usi si trebuie blocata una dintre ele in timp ce tutorele tine usa cealalta. Intre timp clientul nostru care e destul de istet isi creeaza posibilitati de ameliorare a situatiei (de ex alaltaieri o tenta pe No4 sa vorbeasca sau sa se joace prin usa de-a "cioc cioc cine e", sau isi aprinde lumina - cred ca saptamina viitoare o sa scot becul de pe hol pentru ca dupa ce aprinde lumina face mutre in oglinda ca sa treaca timpul mai repede).
Interesant ca acest comportament nu s-a extins (Slava Domnului) asupra locurilor de joaca si nici asupra lucrului la masa (cineva a emis ipoteza ca ar fi un comportament de protest dar nu este pentru ca tocmai, cind se pune masuta de lucru comportamentul inceteaza - si se diminueaza foarte mult cind este singur cu tutorele) deci mobilul este atragerea atentiei ca in multe din comportamentele nedorite de pina acum.
Acum am instituit un sistem de tokeni paralel cu cei pe care ii primeste la lectie - cite un token pentru fiecare jumatate de ora in care sta cuminte si cind aduna mai multi primeste un ou Kinder - am avut doua zile cu noul sistem si a fost incintat, ma gindesc ca in timp trebuie sa functioneze.
Alte greseli pe care le-am observat in echipa mea si in afara:
a) Sa se ignore comportamentul (No2) ceea ce adesea producea o intensificare a comportamentului pentru ca (asta era inainte de extindere) el proceda asa anul trecut cu No2 pentru ca din toata echipa ea il baga cel mai putin in seama, facea lectiile in stil teacher, foarte corect dar in pauze nu se joaca niciodata si vorbeste foarte putin cu el in afara programului.
b) Sa i se spuna "Vai, ce copil obraznic esti" (No4) este o greseala pentru ca trebuie descurajat comportamentul si nu copilul...etichetarile globale trebuie excluse. Daca vrem sa ii cream o imagine pozitiva despre el insusi trebuie sa il asociem in mod constant cu termeni pozitivi: el este un copil bun, destept si cuminte, iar in momentul in care se produce comportamentul nedorit nu mai facem nici o referire la el si vorbim doar despre ce a facut.
c) Pedeapsa intirziata - tutorele termina mai intii ce are de facut si dupa aceea il pune in time out. Intirzierea asocierii cu stimului nedorit ii scade efectul aproape de zero. Chiar daca avem un copil mai marisor cum este M. el nu va intelege pentru ce este pedepsit pentru ca pentru el este o joaca...pe el il amuza, nu intelege ca le face rau celor din jur.
d) Mutarea copilului intr-un alt loc agreabil (gradinita): intr-o zi probabil ca educatoarele nu mai faceau fata si l-au trimis cu o insotitoare de-a lor la sala de jocuri (o sala fara materiale didactice, pentru mini program sportiv) asta duce automat la intarirea comportamentului pentru ca M se inebuneste dupa sala cu tobogan, saltele, leagane si mini teren de golf.
Iar in legatura cu alte modalitati de corectare, atunci cind comportamentul era sensibil mai redus am incercat redirectionarea (sa il obligam sa mingiie persoanele imediat dupa ce impinge sau loveste) insa se pare ca nu a fost destul de consecvent aplicata...sau nu a fost destul de bine gindita.

Niciun comentariu: