luni, 10 martie 2008

Another point of view about aggressive behavior

Aseară a venit în vizită prietena mea D. care e psihanalist. Nu-l mai vazuse pe M de astă-vară (noi ne vedem de obicei la o cafea la Plaza sau vorbim la telefon) dar este bine că l-a văzut pentru că mi-a putut explica mai clar perspectiva ei si mi s-a părut destul de coerentă. Ea spune că agresivitatea în comportamentul lui arată nevoia de contact: din motive care nu se ştiu (traumă, zice ea - ?!) el nu a învăţat la vârsta la care trebuia (o vârstă sub trei ani) să transfere corect contactul cu mama asupra celor din jur, de aceea acest proces se petrece acum...şi nu primeşte reacţia corectă de la cei din jur atunci când e blocat sau i se spune "nu". Spune că, dacă nu reuşim să gestionăm corect problema asta, va rămâne cu ea în interior chiar dacă se vor opri reacţiile agresive...ar fi nevoie de cineva (altcineva decât mine) care să accepte ca M să îl lovească şi să nu se sperie (ca un fel de psihoterapie) astfel încât M să înveţe cu timpul să moduleze acest contact. Interesant! Dar de unde să găsesc eu o asemenea persoană? Nu prea este nimeni în jurul nostru... şi, din câte am văzut până acum, numai oamenii foarte inteligenţi se descurcă în contactul cu un copil cu probleme (iar psihologii de copii pe care îi ştiu eu sunt la un nivel mediu cu inteligenţa şi un nivel mediocru cu pregătirea).
Oricum, este un dar ceresc că a apărut cineva care îmi oferă o altă cale de explorat pentru că eram pe un drum blocat... e limpede că aici ABA nu are soluţii, cum nu are soluţii pentru nimic din sfera afectivă.
D. spunea că numai eu pot să gestionez problema pentru că eu sunt un fel de creier emoţional pentru M. Da, cred că sunt...văd limpede că simte şi reacţionează la toate dispoziţiile mele afective de parcă ar fi legat cu o curea de transmisie invizibilă.
Pentru început le voi da un consemn fetelor să reacţioneze altfel decât până acum (măcar reacţia să fie corectă dacă emoţional ele nu pot să susţină un transfer). Eliminăm time out-ul şi blocarea şi rămâne redirecţionarea...şi o să mă rog în fiecare zi la Maica Domnului să ne ajute şi, dacă este nevoie de altcineva, să ne trimită pe cine trebuie...

Niciun comentariu: