marți, 15 aprilie 2008

First succesion of sentences

Nu poate fi o coincidenţă că ni se întâmplă această victorie la fix doi ani de când am început ABA...
În sfârşit, unul dintre programele care viza dezvoltarea verbalizării a început să dea rezultate. Programul la masă nu s-a terminat încă, a început să îl generalizeze spontan...Dar să o iau de la capăt. Programul de Teme are ca obiectiv ca M. să spună minim trei lucruri despre un loc unde merge sau un eveniment (cum ar fi "vacanţa de iarna", "McDonalds", "Mall" "parc" ş.a.). Am introdus acest program pentru că el nu spunea decât propoziţii de 3-4 cuvinte, şi acelea eliptice. Dintre toate temele se pare că cel mai mult i-a plăcut..."acasă" ("mă uit la televizor, fac lecţii, mă joc cu jucării") şi a început să repete spontan tema, acum câteva zile. Am recompensat consecvent orice apariţie spontană a temei şi în paralel le-am spus şi fetelor ce trebuie să facă, dar bineînţeles nu au făcut...foarte puţin entuziasm din partea lor în ultima vreme, şi prea puţină adaptare la "copilul nou" care a apărut de la Anul Nou încoace (la care principalele probleme au devenit cele de comportament şi atenţie şi nu cele de cunoaştere). Însă, chiar dacă numai eu am urmărit problema şi am dat recompensă, rezultatul s-a văzut imediat. S-a prins că, dacă "recită" seara ce îi vine în cap, încep să vină chipsurile ca pe bandă rulantă.... În seara asta a enumerat cinci-şase teme, amestecate cu programul de "Eu văd" (care are alt obiectiv, dar tot verbalizare e, aşa că a primit şi pentru asta recompensă) şi le-a repetat timp de o jumătate de oră până când s-a săturat de chipsuri Pommbar. E adevărat că pronunţia are probleme mari, are tendinţa să înghită silabe şi cuvinte mai mici, dar vom lucra la asta toată vara, de cînd se va face cald trecem pe îngheţată şi Fanta ca recompense...Până una-alta, am obţinut prima frază spusă spontan!

Niciun comentariu: